بالون معده چیست؟
۱۵ دی ۱۳۹۷
آمادگی جهت کولونوسکوپی
۲۶ دی ۱۳۹۷

نکات تغذیه ای در سلیاک

نکات تغذیه ای در سلیاک

از مصرف گندم، جو، جو دو سر، چاودار، آرد حاصل از آن ها و کیله محصولات غذایی تهیه شده از آن ها از قبیل نان های معمولی (شامل نان سنگک، تافتون، بربری، لواش، نان های محلی، نان شیرمال، نان قندی، نان سوخاری، نان جو) بیسکویت ها، ماکارونی، بلغور جو، بلغور گندم، گندم بو داده، سبوس گندم، سبوس جو، سبوس جو دو سر، حیلم، سمنو، کیک ها، شیرینی های مختلف از جمله نان برنجی های موجود در بازار همانند نان برنجی های کرمانشاهی، زولبا و بامیه، ماء الشعیر، سایر نوشیدنی های تهیه شده از غلات و غیره جداً خودداری شود.

از مصرف جوانه گندم، جوانه جو، مالت، نشاسته حاصل از گندم و جو، ترکیبات حاوی نشاسته از قبیل راحت الحلقوم، مسقطی و همچنین پروتئین گلوتن و کلیه محصولات غذایی تهیه شده از آن ها جداً خودداری شود.

از مصرف مواد غذایی آماده تا حد امکان پرهیز شود چرا که در تهیه آن ها ممکن است ترکیبات فوق الذکر بکار رفته باشند. در صورتیکه لازم باشد از مواد غذایی آماده استفاده شود باستی حتما برچسب روی آن ها مورد مطالعه قرار گیرد و در صورتیکه در تهیه آن ها از ترکیبات فوق الذکر استفاده شده است، این مواد غذایی نباید استفاده شوند. برای مثال در تهیه سوپ های آماده، سوسیس ها، کالباس ها، همبرگر، کنسروها، مواد غذایی تهیه شده با آرد سوخاری، بستنی ها، رب های گوجه فرنگی آماده، سس ها از جمله سس سویا، سس خردل، برخی آبنبات ها، برخی شکلات ها، اسمارتیس، شیر کاکائو و غیره ممکن است از ترکیبات فوق الذکر استفاده شده باشد. بیماران بهتر است به جای استفاده از مواد غذایی آماده، آن ها را در منزل تهیه نمایند تا از ترکیبات استفاده شده در تهیه آن ها مطمئن باشند.

ترکیبات پایدار کننده، طعم دهنده، امولسیون کننده، قوام دهنده و غیره که در صنایع غذایی بکار می روند ممکن است حاوی برخی مواد غیر مجاز فوق الذکر باشند.

مصرف برنج، ذرت و آرد آن ها مجاز می باشد.

این بیماران می توانند از نان ها ، بیسکوییت ها، کیک ها و شیرینی های تهیه شده از آرد برنج، آرد ذرت و آرد سویا استفاده نمایند.

مصرف حبوبات از قبیل عدس، نخود، لوبیا، باقلا، لپه، ماش، سویا، آرد و جوانه آن ها مجاز می باشد.

مصرف لبنیات شامل شیر، ماست بویژه ماست پروبیوتیک، کره، خامه و پنیر مجاز می باشد. البته لازم است به برچسب روی پنیرها و خامه ها توجه شود. در مواقعیکه بیمار اسهال دارد از مصرف شیر خوددای نماید.

مصرف میوه ها و سبزی ها و آب آنها، سیب زمینی، مغزها، انواع گوشت های سفید و قرمز، تخم مرغ، روغن ها (بویژه روغن کلزا که حاوی امگا – ۳ می باشد) ، مارگارین، قند، شکر، مربا، عسل، چای، قهوه مجاز می باشد. البته لازم است به برچسب روی قهوه ها توجه شود. (مصرف آبجو در این بیماران سبب بروز علائم بیماری می گردد)

مقاله درباره بیماری سلیاک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Imageدریافت کد جدید